Gyertyafény és fenébe küldés

Ilyen napokon, mint ez a mai is, az elmúlt években az ember félre szokta tenni a köznapi énjét. Mert bármi furcsa is, vagy szokatlan, vannak azért fontosabb dolgok, ha úgy tetszik, általános emberiek, amelyek kívül állanak a Fidesz megszabta téren és időn. A halottakra való emlékezés talán a legősibb valami, ami az embert emberré teszi, és már akkor is benne volt az életünkben, amikor bölényeket föstöttünk a barlang falára.

Azóta civilizációk jöttek-mentek, de ez maradt, mígnem – legalábbis abban a kultúrkörben, amelyben most élnünk adatik – kialakult ez a gyertyafényes temetőbe járás, hogyha amúgy egyszer sem jutnak eszünkbe a halottaink, legyen egy napjuk, ami az övék. De nemcsak az ő érdekükben, hanem a miénkben is, hogy úgy nagyjából embernek lehessen maradni, és ne fogyasztó és szavazó gépezetnek, amivé löknek minket.

Mert, s ezt nem árt jól az eszünkbe vésni ma is, a Húsvét-szigeten az őslakosok is azért állítottak mind új és még újabb moai-okat, a szinte csak fejből álló, s a szárazföld belseje felé néző szobrokat, mert ők vigyázták a halottak nevében az élőket. És arra is figyelmeztettek ezek, hogy nem csak az a veszély fenyeget, hogy az élők megfeledkeznek a holtakról, hanem a halottak is az élőkről, aminek jó vége nem lehet. Tanulhatunk tőlük.

Mégis, amikor ezen a napon kimegyünk a temetőbe, azt abból a kötelességből és lelki békességből tesszük, hogy elsősorban mi őrizzük őket abból a megfontolásból, hogy végleg el ne múljanak. Mert ahogyan Marquez bácsi tanítja nekünk, a halálban is van egy még véglegesebb halál, ez pedig a feledés. Ilyen megfontolásokból szokott az ember tehát ezeken napokon elemelkedni kissé, és tenni félre minden mást.

Bélát szoktam írni ilyenkor. A Kampec dolores sorozatot, amikor fura hősöm, akiről jól tudjuk, hogy magam vagyok, s ilyen állagomban szoktam aztán részeken keresztül rigókkal diskurálni, időt és teret hajlítani az elképzelt faluban, amely maga Magyarország, szóval ezen a napon Béla-magam kiment rend szerint a faluszéli temetőbe, és elvégezte azt a gyászmunkát, amit annak ellenére kellett, hogy ahogyan én is Isten tudja mióta, árva már.

Ezek ilyen bensőséges dolgok. Mert Bélának az is a meggyőződése, hogy amiként a hit, úgy a halottakra való emlékezés is az ember legbensőbb magánügye, s ahogyan imádkozáshoz sincs szükség templomra, emlékezni is minden nap lehet, ha akar az ember. De legfőképp, ha ilyen kényszerei vannak, hogy rántáskavarás közben is eszébe jut az anyja meg az apja, a nagyi és valami fekete-fehér filmen játszódó gyerekkor a különös, álomszerű hangjaival.

Mindezideig úgy volt, legalábbis a megszokás szintjén, hogy a hatalom, lett légyen bármilyen elvetemült, primitív és aljas is abból a szempontból, hogy a bugyogónkban turkál, illetve meg akarja szabni, miről mit gondoljunk, odáig még nem merészkedett el, hogy abba is beleugasson, kire emlékezzünk a halottak napján. Nagy szomorúsággal tapasztaljuk azonban, hogy ez a tabu is ledőlt, hiába gondoltuk volna erről, hogy nem lehet.

Soknevű hadügyminiszterünk ugyanis intéssel élt felénk, hogy saját kútfőből-e vagy ukázra, az voltaképp mindegy is, de átlépett egy határt, amikor felszólította az alattvalókat, miszerint „a szeretteik sírjaihoz tartó emberek látogassanak meg egy ismert vagy ismeretlen hadisírt is, és emlékezzenek egy mécsessel vagy egy szál virággal”. A föntebb elmeséltek fényében megengedően erről csak annyit mondunk, ez egészen elképesztő idea.

Feledjük most Orbán Balázst, akinek az ismert megadós elmélete után olyan magas labdánk van itt is, hogy nagylelkűségünket bizonyítandó nem ütjük le. Ugyanakkor kénytelenek vagyunk mégis megjegyezni, mert belegázolt az emlékeinkbe és az emlékezésünkbe, hogy a sírokhoz arcokat, neveket, élettörténeteket kötünk mi, porbafingók, és nem valami fölsőbb ukázra ránk kényszerített nemzeti maszlagot. Mondhatnánk nagyon durvát, de nem tesszük.

Annyit azonban igen, soknevű hadügyminiszterünk, és mindahány hasonképp gondolkodó fideszista ámokfutó organizmus ezen a ponton takarodjon az életünkből. Ahogyan az eddig közmegegyezéssel nekünk politikamentesen meghagyott egyetlen napba is be akarja csempészni az elferdült gondolkodását. Mert a magunk részéről az elhunyt családtagjainkra emlékezünk, és nem mindenféle trombitaszóra meg ágyúdörejre.

Az van tehát, hogy mindezek után gyertyát gyújtunk annak, azoknak, akiknek mi magunk akarunk, aztán csendben és indulatmentesen, mindenféle érzelmi fölhorgadás nélkül küldjük a fenébe soknevű hadügyminiszterünket. Azzal az intéssel, hogy a kedves családjának szabogassa meg, kinek gyújtsanak gyertyát, kire gondoljanak e napon, ha egyáltalán. Amúgy pedig csak a NER-t hallottuk megint, bizonyítva újra, hogy ideje van a pusztulásának.

Névjegy

Szombathelyi újságíró.

Posted in Egyéb
2 hozzászólás “Gyertyafény és fenébe küldés
  1. Tom Sawyer szerint:

    Kedves Rezeda !

    Valóban, legalább a mai nap hagyták volna ki..
    Mégis. Így reggel már dédapámat jutottatták az eszembe, akit a mostani gazemberek elődei küldtek ki Isonzóba -a harom kislánya mellől- de a vágóhídat túlélte, hogy aztán a Lenin fiuk a kapuvari templom elé bitófát állítsanak neki. De csak a nevét tudták ráírni, mert annál több esze volt, hogy megvárja míg elviszik.
    Szóval igen jusson eszünkbe, ma is hogy a gatlástalan náci-bolsevik gazemberek – hogyan gázolnak at életeken csaladokon.
    Félre értés ne legyen. Egy pecig ne legyen kérdéses hogy ez a mostani naci csürhe is gondolkodás nélkül beáldozna bárkit a hatalmuk megtartása érdekében.
    Szóval a hadihősök keresztjei elött jusson eszünkbe ez is !

    Ui.:Jut eszembe, kedves Rezeda!
    Ha találkozol „azzal ” a Bélaval, a rigóval, na meg a macskával add át üdvözletem. Jó lenne hallani mizu velük…🙂🙃

  2. kovacs_ugynok szerint:

    Ámen!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*

*

Ismerd meg Rezedát!

1961 sok mindenről nevezetes, például German Sz. Tyitov őrnagy a Vosztok–2 űrhajó fedélzetén 17-szer megkerülte a Földet, és megkezdődött a berlini fal építése is. Ez rögtön születésem után történt, amely esemény alkalmas volt arra, hogy anyám felhőtlen szombathelyi örömét ne örökítsék meg az annalesek.

Mindezek után a bölcsőde, óvoda és a Petőfi Sándor Utcai Úttörő Csapat (498-as számú) hármas egysége határozta meg tudatom alakulását egy kilométerkővel, amikor egy napon – tíz évesen - neki nem láttam a kosárlabdázás nemes időtöltésének, ami későbben forgatta föl teljesen az életemet.

A Nagy Lajos Gimnáziumban okozott ez nehéz pillanatokat Heigl osztályfőnök úrnak és nekem is, aki időm nagy részét mindenféle ifiválogatott edzőtáborokban töltöttem, és csak akkor jöttek rá, hogy nem vagyok tök hülye, amikor egy kósza irodalom órán hibátlanul mondtam el J. A. Ódáját, pedig nem is volt föladva. Azóta birkózom a szavakkal.

És ez okozta azt is, hogy nem a TF-re indultam tovább - pedig nagyon vártak -, hanem a szombathelyi BDTF magyar-népművelés szakára, kizárólag levelezőn a kosárlabda miatt. Ezt aztán, ahogyan az meg volt írva, igen fiatalon hagytam abba körmendi és soproni kitérők után, és jól volt így.

El tudtam menni ugyanis segédfűtőnek, e négy év alatt pedig szakmányban olvastam napi tizenkét órákat a munkahelyemen, amely időtöltés nélkül nem lennék az, aki. Persze ehhez kellett a drága Lőrinzy Huba tanár úr is a főiskolán. Ő nem csak irodalomtörténetet oktatott, hanem valami sokkal többet tett velem, nélküle most nem kellene ezeket a sorokat írnom, ebben biztos vagyok.

Egyre hosszabbnak tűnő életem során voltam műszaki rajzoló, újságos és leveles postás, gondnok és kultúrház igazgató, segédfűtő és tanár. Amióta a média világa beszippantott, mint valami fekete lyuk, oda-vissza szenvedtem már az egészet. Írtam és tördeltem napilapot, szerkesztettem, írtam heti és havi lapokat, voltam televízió-főszerkesztő és műsorvezető, sőt, hetilap igazgatója is.

Közel száz adást élt meg egy rádiós műsorom, dolgoztam internetes portálnak, és mégis itt vagyok.

Csak azt nem tudom, hol.

Archívum